keskiviikko 27. maaliskuuta 2013

synnytyskertomus


Yritän nyt väsäillä jonkimoista synnytyskertomusta, mutta älkää välittäkö jos teksti on välillä hieman sekavaa tai epäselvää, en itsekkään muista kaikkea kovin hyvin.

Eli mun supistukset alko 22.12 yöllä klo.03.00 aikoihin. Aluks ne ei ollut hirmu kipeitä mut nopeesti ne koveni ja aloin sitten ymmärtää että ne on supistuksia eikä mitään normaaleja jomotuksia joihin oli raskauden aikana tottunut. Olin siis yksin kotona (asuttiin vielä minun äidin luona) Tommi oli kaverinsa luona parin kilsan päästä. Pistin sitten jossain vaiheessa sille viestiä että mua supistaa ymym. Ja taisin soitellakki pariin kertaa että alappa tulla jo kotiin! Noh Tommi tuli sitten siinä 7.00 aikaan (!!) ja mun supistukset oli siinä vaiheessa jo aika kipeitä. Äkkiä viimoset sairaala kamppeet kasaan ja soitto T:n äitille että viepi meijät KYS:iin. Kävin siinä sitten käyrillä hetken aikaa ja kätilö teki sisätutkimuksen; kohdunsuu 2cm auki. Sain päättää jäänkö sairaalaan vai lähdenkö vielä kotiin, ja ajattelin että ehkä se aika menis nopeemmin kotona, mutta ei. Jos nyt saisin päättää niin en todellakaan olisi lähtenyt enää kotiin tuossa vaiheessa.

Lähettiin siis takasin kotia, tai mentiin T:n äidin luokse. Kävin siinä sitten saunassa ja yritin saada pikkusen untakin, mutta eihän siitä mitään tullut, supistukset oli tossa vaihees jo ihan kamalan kivuliaita. Yhen aikaan päivällä päätettiin sitten lähtee takasin sairaalaan kun mä en enää tienny miten päin olla. Ne otti mut sisään ja mut laitettiin käyrille. Tästä vaiheesta en hirveesti muista, mutta tossa lapussa lukee että 14.25 oon menny ammeeseen. Ja sen kyllä muistan että se oli ihan huippua! Helpotti tosi paljon supistus kipuja ja muutenki oli kiva lillua siellä vedessä, T suihkutti aina supistusten aikana mun selkään kuumaa vettä :D 
Sitten mulle tuotiin siihen ammeeseen limpparia ja sellasta vadelma keittoo. Tossa vaiheessa mukana oli myös joku ulkomaalainen opiskelija tyttö joka puhu vaan englantia, mutta oli tosi mukava!
Sitten 15.25 tulin pois ammeesta ja istuin kiikussa hetken aikaa mutta sitten 15.43 pyysin epiä ja sain sen melkein heti ja voi hitto sitä tunnetta kun se aine alko vaikuttaa! Olin niiiiin helpottunu ku en tuntenut supistuksia enää kipuna, vaan pienenä paineena.
Sit tässä vaiheessa istuin välillä kiikussa ja välillä makasin sängyllä, T nukku viereisessä sängyssä eikä heränny vaikka yritin heittää sitä mandariinilla !!
Sain myös oksitosiini tippoja vaihuttamaan supistuksia kun ne yhessä vaiheessa loppu melkein kokonaan. Klo. 21.09 multa puhkastaan lapsivedet (T nukku vieläkin!) ja lapsivesi oli ''lehmuksenvihreää'' elikkä vauva eli tehny kakat sinne.. 
21.28 soitin kelloa koska mulla tuntu ihan kauheeta painetta alaselässä. Tossa vaiheessa olin 4cm auki, ja mun ilme oli varmaan näkemisen arvonen, olin noin kauan kärvistelly mutta auennu VAAN 4cm?! Kyllä ärsytti. Noh. Kätilö tutki mut uudelleen 21.40 ja oltiin kaikki ihan hämmästyneitä, olin 8cm auki. Siis 4 senttiä 22minuutissa! Sit kävin muistaakseni kusella niitten johtojen ja mittareiden kanssa.
Klo.22.00 kohdunsuu oli jo täysin auki, ja sain alkaa ponnistamaan omien tuntemusten mukaan kylkiasennossa. 22.20 käännyin puoli-istuvaan asentoon ja aloitin ''aktiivisen ponnistamisen''
22.23, vauvan sydänäänet laskee.
22.12.2012 klo. 22.26 syntyi terve poika mitoin 3720g /52cm/36cm.  Ja poikahan syntyi rv. 40+5
Klo. 23.10 Aloin imettämään.
Syötin vauvan jä lähdin käymään suihkussa jonne meinasin pyörtyä, oli niin kamalan heikko olo, jalat täris ku haavanlehet ja mulla oli ihan hirvee jano! No selvisin kuiteski elävänä ja syötiinki siinä sitte onnittelu ateriat Tommin kanssa, jonka jälkeen me lähettiin pikkusen kanssa osastolle ja Tommi lähti äitinsä kyydillä kotiin.

I vaihe: 19h 20min
II vaihe: 6min
III vaihe: 9min


Kaiken kaikkiaan hyvä kokemus, ei jäänyt minkäänlaista ''kammoa'' synnytystä kohtaan, päinvastoin, voisin lähteä vaikka heti synnyttämään uusiks!





8 kommenttia:

  1. Kiva lukea, että sulle synnytys oli positiivinen kokemus. Monesti kuulee vain kauhutarinoita ja tottakai se tässä tilassa olevalle saa paniikin päälle.
    Suloinen poika teillä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä minäkin hieman jännitin synnytystä kun olin lukenut juuri niitä kauhu tarinoita, mutta ei se ollutkaan olleenkaan niin paha kuin uskoteltiin! =)

      Poista
  2. Oli kiva lukea tämä tarina!:) jään seuraamaan blogiasi. Käy ihmeessä kurkkimassa myös meikäläistä, mulla tyttö syntynyt 1/13 :) lovenea.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee kivaa :)
      Kävin kurkkimassa myös sinun blogiasi ja liityin lukijaksi!

      Poista
  3. Mielenkiintonen synnytyskertomus ja myös rohkaseva! :D Liityin lukijaksi. :)

    VastaaPoista
  4. Kiva lukea että sulla oli synnytys hyvä kokemus ja ole onnellinen että sulla autto toi kylpy! Ite muistan ku menin kotona kylpyyn kipeitten suppareitten aikana niin se oli yhtä tuskaa.. Jään seurailemaan sun blogias! :)

    VastaaPoista
  5. kiva että jäi noin positiivinen kuva synnytyksestä! :) mulla oli mun mielestä liia helppo synnytys, pelottaa et jos saa viel lisää lapsia joskus et millasta se sit on ! :D tai jos on samanlainen ku tää eka oli ja ei ala vesienmenolla tai jostain muusta syystä en oo sairaalassa valmiina, ni pelottaa et syntyy kotiin, koska jos oisin niitten supistusten kanssa ollu kotona mistä alko ponnistelu ni oisin todellaki ollu vielä kotona, enkä lähelläkää sairaalaa! :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minuaki pelottaa toi että kun tää oli niiiiin helppo synnytys, et seuraava on sitten ihan kauhee! :D

      Poista